Fonderna

Historiska föreningen förvaltar två egna fonder, Gunnar Mickwitz-fond och Bröderna Gunnar och Gösta Mickwitz-fond.

Den äldre av fonderna, Gunnar Michwitz-fonden är instiftad till minne av föreningens vice ordförande Gunnar Mickwitz, som stupade i vinterkriget. Föreningen utdelar årligen ur fonden Gunnar Mickwitz-pris till en förtjänstfull avhandling pro gradu vid den svenska lärostolen i historia vid Helsingfors universitet.

Gösta Mickwitz-pris instiftades år 2001 och premierar en historiker som på ett bemärkt sätt bidragit till att upprätthålla ett levande intresse för historia och historieforskning. Bröderna Gunnar och Gösta Michwitz-fond bekostar även ett regelbundet återkommande öppet evenemang, Gösta Mickwitz seminarium, som behandlar något aktuellt historiskt eller ekonomisk historiskt ämne.

25.2.2021

15.4.2021 Föredragsafton med Jens Grandell: ”Helsingfors, Finland, Europa. August Schauman som exponent för 1800-talets idélandskap”

Historiska föreningen inbjuder till en föredragsafton med FD Jens Grandell, torsdagen 15 »

25.2.2021