Utlysning: ansvarig redaktör för Historisk Tidskrift för Finland

15.4.2016

Historiska föreningen söker en ansvarig redaktör till Historisk Tidskrift för Finland från och med 2017 års årgång. Uppdraget utlyses för en femårsperiod (årgångarna 2017–2021) med möjlighet till förlängning. Redaktörskapet är ett förtroendeuppdrag för vilket utbetalas ett mindre arvode.

Kvalifikationer för redaktörsbefattningen är en erkänd ställning inom historiedisciplinen, doktors grad, gärna erfarenhet av redaktionella uppgifter och ett gott språksinne (svenska). Kännedom om digital utgivning betraktas som en merit. Historisk Tidskrifts för Finland redaktion består av en ansvarig redaktör och två redaktörer/redaktionssekreterare.

Ansökningen jämte CV och publikationsförteckning tillställs redaktionsrådets ordförande, docent John  Strömberg, Riksarkivet (Fredsgatan 17, 00170 Helsingfors, tel. 050 340 4296, john.stromberg@arkisto.fi) senast den 20 maj 2016. Den av tidskriftens redaktionsråd tillsatta rekryteringskommittén förbehåller sig rätten att även föreslå kandidater vilka inte sökt uppdraget.

Historisk Tidskrift för Finland utges sedan 1916 av Historiska föreningen i Finland och riktar sig till historiker av facket, studeranden och den historiskt intresserade allmänheten. Tidskriften betonar Finlands historia i ett nordiskt perspektiv. Historisk Tidskrift för Finland utges med bidrag av Vetenskapliga samfundens delegation och Svenska litteratursällskapet i Finland.

20.2.2020

Gunnar Mickwitz-fond emottar en donation om 10 000 euro av Birger Mickwitz

Med anledning av att det den 18 februari innevarande år har förflutit »

21.1.2020