Gunnar Mickwitz pris till filosofie magister Johanna Rehn

3.12.2019

Filosofie magister Johanna Rehn belönas med det 28:de Gunnar Mickwitz priset för sin avhandling pro gradu Hellish Visions. Punishment in Western European Vision Literature, ca. 800–1200. Priset som delas ut av Historiska föreningen överräcks av Helsingfors universitets kansler, professor Kaarle Hämeri tisdagen 3 december 2019. Johanna Rehn undersöker i sin avhandling medeltida visioner om de bestraffningar som Gud tvingar den syndfulla människan att gå igenom efter sin död samt uppkomsten av föreställningen om en särskild skärseld där människan själ skulle renas efter den jordliga döden.

Gunnar Mickwitz pris utdelas årligen till en förtjänstfull avhandling pro gradu vid den svenska lärostolen i historia vid Helsingfors universitet. Prissumman är 1000 euro.

Avhandlingen finns tillgänglig i sin helhet i Helsingfors universitets databas E-thesis: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/302979.

3.12.2019

Gunnar Mickwitz pris till filosofie magister Johanna Rehn

Filosofie magister Johanna Rehn belönas med det 28:de Gunnar Mickwitz priset för »

27.10.2019

20.11.2019 Höstmöte och föredragsafton med Marko Lamberg: ”Malin Matsdotters liv – från en österbottnisk allmogekvinna till en levande bränd häxa”

Historiska föreningen sammanträder till stadgeenligt höstmöte onsdagen 20 november 2019 kl. 17.15 »

27.10.2019

29.10.2019 Programafton: Nytt på forskningsfronten!

Vill du veta mer om vilken forskning som för tillfället pågår inom »