Utlysning: ansvarig redaktör

ANSVARIG REDAKTÖR FÖR HISTORISK TIDSKRIFT FÖR FINLAND

Historiska föreningen söker en ansvarig redaktör till Historisk Tidskrift för Finland från och med 2017 års årgång. Uppdraget utlyses för en femårsperiod (årgångarna 2017–2021) med möjlighet till förlängning. Redaktörskapet är ett förtroendeuppdrag för vilket utbetalas ett arvode.

Kvalifikationer för redaktörsbefattningen är en erkänd ställning inom historiedisciplinen, doktors grad, gärna erfarenhet av redaktionella uppgifter och ett gott språksinne (svenska). Kännedom om digital utgivning betraktas som en merit. Historisk Tidskrifts för Finland redaktion består av en ansvarig redaktör och två redaktörer/redaktionssekreterare.

Ansökningen jämte CV och publikationsförteckning tillställs redaktionsrådets ordförande, docent John  Strömberg, Riksarkivet (Fredsgatan 17, 00170 Helsingfors, tel. 050 340 4296, john.stromberg@arkisto.fi) senast den 20 maj 2016. Den av tidskriftens redaktionsråd tillsatta rekryteringskommittén förbehåller sig rätten att även föreslå kandidater vilka inte sökt uppdraget.

Historisk Tidskrift för Finland utges sedan 1916 av Historiska föreningen i Finland och riktar sig till historiker av facket, studeranden och den historiskt intresserade allmänheten. Tidskriften betonar Finlands historia i ett nordiskt perspektiv. Historisk Tidskrift för Finland utges med bidrag av Vetenskapliga samfundens delegation och Svenska litteratursällskapet i Finland.

3.12.2019

Gunnar Mickwitz pris till filosofie magister Johanna Rehn

Filosofie magister Johanna Rehn belönas med det 28:de Gunnar Mickwitz priset för »

27.10.2019

20.11.2019 Höstmöte och föredragsafton med Marko Lamberg: ”Malin Matsdotters liv – från en österbottnisk allmogekvinna till en levande bränd häxa”

Historiska föreningen sammanträder till stadgeenligt höstmöte onsdagen 20 november 2019 kl. 17.15 »

27.10.2019

29.10.2019 Programafton: Nytt på forskningsfronten!

Vill du veta mer om vilken forskning som för tillfället pågår inom »