Historik

Historiska föreningen grundades år 1914 som Svenska Studenters Historiska Förening.

En särskilt svenskspråkig förening bryter ut

Föreningen tillkom i ett skede som kännetecknades av intensiv verksamhet för att grunda särskilda svenska föreningar för att tillvarata de svenskspråkigas möjligheter att verka på sitt modersmål på samhällets alla områden i Finland.

Fackmässigt kan den nya historiska föreningens grundande ses som en utbrytning ur Historiallinen Yhdistys. Ideologiskt stod föreningen för en markerat antifennomansk syn på Finlands historia. Någon direkt språkstrid föregick dock inte grundandet av den nya föreningen.

Historisk Tidskrift grundas

Att grundandet av Svenska Studenters Historiska Förening hade ett vidare syfte än att enbart samla unga svenska historiker vid universitetet framgick två år senare då samma krets av historiker grundade Historisk Tidskrift för Finland. Därmed hade man uppnått målet att ge historievetenskapen i Finland en egen svensk röst, som stod för ett klart alternativ till den dominerande fennomanska tolkningen av i synnerhet Finlands äldre historia.

Utgivningen av Historisk Tidskrift för Finland fortsatte länge som ett fristående företag, i nära anknytning till Historiska föreningen. Tidskriften har sålunda stått för uppgiften att utgöra ett samlande organ för alla svenskspråkiga historiker i Finland.

Först från och med år 1968 trädde föreningen officiellt in som utgivare av Historisk Tidskrift. Den absoluta majoriteten av de personliga prenumeranterna är sedan mitten av 1970-talet också medlemmar i Historiska föreningen.

Namnbyte: Historiska föreningen

Historiska föreningens hemort har hela tiden varit Helsingfors. I ändamålsparagrafen omtalades 1914 ”Finlands svenska studenter” som särskild målgrupp, vilket förklaras av föreningens anknytning till landets då enda universitetet i Helsingfors.

År 1929 antog föreningen namnet Historiska föreningen, med en uttalad avsikt att bredda medlemsbasen och verksamheten. Trots diskussioner i den riktningen kom föreningen dock aldrig att eftersträva en ställning som ”allfinlandssvensk” historisk förening.

Breddningen i medlemsbasen har i första hand skett inom den historieintresserade allmänheten i huvudstadsregionen, som ställt upp vid föreningens möten och program. De aktiva medlemmarna inom styrelsen och publikationsverksamheten har alltid främst rekryterats bland historiker med nära anknytning till Helsingfors universitet.

Verksamhetsformer

Det är mycket tydligt att grundlinjen i Historiska föreningens och Historisk Tidskrifts för Finland verksamhet bibehållits med stor konsekvens sedan åren 1914/1916.

Det har därför aldrig varit nödvändigt att företa några förändringar i föreningens målsättningsparagraf:

Historiska föreningen har till uppgift att främja de historiska studierna bland Finlands svenska studenter samt att inom en större allmänhet väcka och vidmakthålla intresset för historia och historisk forskning.

Föreningen verkar för sitt ändamål genom publikationsverksamhet samt genom att vid sina möten anordna föredrag, diskussioner och referat i historiska ämnen och i aktuella frågor inom den historiska vetenskapen och historieundervisningen. Detta sker minst sex gånger i året under terminerna.

I enlighet med föreningens ursprungliga syfte hålles minst två av dessa föredrag av nygraduerade studeranden vid Helsingfors universitet, som framlägger resultaten av sina examensavhandlingar. Föreningen företar därtill varje år kortare exkursioner och studiebesök.

Historisk Tidskrift för Finland

En av föreningens viktigaste verksamhetsformer är att utge Historisk Tidskrift för Finland. Så uppfattades saken också före det föreningen officiellt övertog utgivningen i en av finska staten dikterad ny situation vad gällde ekonomiskt stöd i slutet av 1960-talet. Historisk Tidskrift var vid denna tid uttryckligen ett organ för de historiker som skrev på svenska.

I enlighet med utgivarens vetenskapspolitiska linje under tidskriftens första halvsekel, var det uppsatserna i medeltids- och 1700-talshistoria som var de mest vägande i forskarsamhället.

Historisk Tidskrift utges i dag med ekonomiskt stöd av Finlands Akademi och Svenska litteratursällskapet i Finland samt med en betydande självfinansiering genom medlemmarnas prenumerationsavgifter.

Från att i slutet av 1960-talet ha varit en förhållandevis liten tidskrift, med ett omfång om ca 200 sidor, har Historisk Tidskrift under de tre senaste decennierna målmedvetet byggts ut till landets vid sidan av Historiallinen Aikakausikirja ledande historiska tidskrift. Sidantalet är numera ca 550 per årgång.

Innehållsmässigt följs en linje som betonar Finlands historia i ett nordiskt perspektiv, så att vissa häften varje år tematiseras kring bestämda ämnesområden.

Genomslagskraften i forskarsamhället har också blivit mycket betydande. Härtill bidrar också att en betydande andel av tidskriftens medarbetare är finskspråkiga historiker, som genom publicering på svenska önskar nå ut till en bredare läsekrets i hela Norden.

Litteratur: Max Engman, ”Historiska föreningen i forskarsamhället och tiden 1914-1989”, Historisk Tidskrift för Finland 74 (1989), s. 397-482.

• Per Olof von Törne 1914–1919

• Kim Björklund 2006–2007
  • Aapo Roselius 2007–2014
  • Sophie Holm 2015–2016
  • Magdalena af Hällström 2017–.

Sekreterare

• Mika Huovinen 1996–1997
  • Peter Stadius 1998–2001
  • Kim Björklund 2002–2005
  • Malin Bredbacka–Grahn 2006 (moderskapsledig 2007)
  • Aapo Roselius t.f. 2007
  • Maria Vainio-Kurtakko 2008
  • Pia Asp 2009–2011
  • Sophie Holm 2012–2014
  • Nina Johansson 2015–2022
  • Alexander Karlman 2023–.

Föreningens medlemsantal

• 1930 – 70
  • 1940 – 80
  • 1950 – 88
  • 1960 – 90
  • 1970 – 139
  • 1980 – 521
  • 1990 – 511
  • 2000 – 431
  • 2010 – 362
  • 2015 – 377
  • 2016 – 373
  • 2017 – 375
  • 2018 – 321
  • 2019 – 319
  • 2020 – 304
  • 2021 – 306
  • 2022 – 300

Historisk Tidskrift För Finland

Finlands enda historievetenskapliga tidskrift på svenska.

Gunnar Mickwitz pris

Gunnar Mickwitz pris tilldelas årligen en förtjänstfull avhandling pro gradu.

Gösta Mickwitz pris

Gösta Mickwitz pris tilldelas en person som bidragit till intresset för historia.