Fonderna

Historiska föreningen förvaltar två egna fonder, Gunnar Mickwitz-fond och Bröderna Gunnar och Gösta Mickwitz-fond.

Den äldre av fonderna, Gunnar Michwitz-fonden är instiftad till minne av föreningens vice ordförande Gunnar Mickwitz, som stupade i vinterkriget. Föreningen utdelar årligen ur fonden Gunnar Mickwitz-pris till en förtjänstfull avhandling pro gradu vid den svenska lärostolen i historia vid Helsingfors universitet.

Gösta Mickwitz-pris instiftades år 2001 och premierar en historiker som på ett bemärkt sätt bidragit till att upprätthålla ett levande intresse för historia och historieforskning. Bröderna Gunnar och Gösta Michwitz-fond bekostar även ett regelbundet återkommande öppet evenemang, Gösta Mickwitz seminarium, som behandlar något aktuellt historiskt eller ekonomisk historiskt ämne.

1.11.2017

20.11.2017 Höstmöte och samtal med Stig-Björn Nyberg: ”Bokhuset. Människor, möten, minnen”

Historiska föreningen sammanträder till stadgeenligt höstmöte måndagen 20 november 2017 kl. 17.15 »

18.10.2017