Fonderna

Historiska föreningen förvaltar två egna fonder, Gunnar Mickwitz-fond och Bröderna Gunnar och Gösta Mickwitz-fond.

Den äldre av fonderna, Gunnar Michwitz-fonden är instiftad till minne av föreningens vice ordförande Gunnar Mickwitz, som stupade i vinterkriget. Föreningen utdelar årligen ur fonden Gunnar Mickwitz-pris till en förtjänstfull avhandling pro gradu vid den svenska lärostolen i historia vid Helsingfors universitet.

Gösta Mickwitz-pris instiftades år 2001 och premierar en historiker som på ett bemärkt sätt bidragit till att upprätthålla ett levande intresse för historia och historieforskning. Bröderna Gunnar och Gösta Michwitz-fond bekostar även ett regelbundet återkommande öppet evenemang, Gösta Mickwitz seminarium, som behandlar något aktuellt historiskt eller ekonomisk historiskt ämne.

10.1.2019

1.2.2019 Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris till professor emeritus Nils Erik Villstrand

Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris Historikern inför syntesen   Historiska »

9.1.2019