Fonderna

Historiska föreningen förvaltar två egna fonder, Gunnar Mickwitz-fond och Bröderna Gunnar och Gösta Mickwitz-fond.

Den äldre av fonderna, Gunnar Michwitz-fonden är instiftad till minne av föreningens vice ordförande Gunnar Mickwitz, som stupade i vinterkriget. Föreningen utdelar årligen ur fonden Gunnar Mickwitz-pris till en förtjänstfull avhandling pro gradu vid den svenska lärostolen i historia vid Helsingfors universitet.

Gösta Mickwitz-pris instiftades år 2001 och premierar en historiker som på ett bemärkt sätt bidragit till att upprätthålla ett levande intresse för historia och historieforskning. Bröderna Gunnar och Gösta Michwitz-fond bekostar även ett regelbundet återkommande öppet evenemang, Gösta Mickwitz seminarium, som behandlar något aktuellt historiskt eller ekonomisk historiskt ämne.

3.12.2019

Gunnar Mickwitz pris till filosofie magister Johanna Rehn

Filosofie magister Johanna Rehn belönas med det 28:de Gunnar Mickwitz priset för »

27.10.2019

20.11.2019 Höstmöte och föredragsafton med Marko Lamberg: ”Malin Matsdotters liv – från en österbottnisk allmogekvinna till en levande bränd häxa”

Historiska föreningen sammanträder till stadgeenligt höstmöte onsdagen 20 november 2019 kl. 17.15 »

27.10.2019

29.10.2019 Programafton: Nytt på forskningsfronten!

Vill du veta mer om vilken forskning som för tillfället pågår inom »