9.2.2017 Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz-pris till docent Jessica Parland-von Essen

22.1.2017

Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris

Källor och moln

Historievetenskapen och den digitala tekniken

Historiska föreningen har glädjen att inbjuda till utdelningen av det åttonde Gösta Mickwitz-priset, torsdagen 9 februari 2017, kl. 13.00–17.00 i Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6, sal 505). Priset, som utdelas ur Bröderna Gunnar och Gösta Mickwitz-fond, tillfaller en person eller organisation som på ett bemärkt sätt bidragit till att upprätthålla ett levande intresse för historia och historieforskning.

Gösta Mickwitz-priset tillfaller docent Jessica Parland-von Essen för hennes mångsidiga, initiativrika och kreativa arbete med digitala verktyg och källor, öppen data samt digitala forskningsmetoder inom historievetenskapen. PRESSMEDDELANDE Pristagarens arbete uppmärksammas med ett eftermiddagsseminarium kring digital teknik och historievetenskap. Seminariet diskuterar den digitala tekniken ur ett historiografiskt perspektiv. Vad innebär det för forskningen och historieskrivning som vetenskap att allt fler källor är digitala eller att forskningsresultaten publiceras digitalt? Vilka är konsekvenserna av den digitala tekniken för vårt lokala kulturarv och för den globala miljön?

Seminariet är gratis och kräver ingen anmälan. Seminariets huvudsakliga språk är svenska och engelska.

PROGRAM

20.2.2020

Gunnar Mickwitz-fond emottar en donation om 10 000 euro av Birger Mickwitz

Med anledning av att det den 18 februari innevarande år har förflutit »