4.12.2018 Föredragsafton: Helsingfors-Sveaborg – en militärstad från 1700-talet i kontext

29.10.2018

Historiska föreningen inbjuder till en föredragsafton med FD Juha-Matti Granqvist tisdagen 4 december 2018 kl. 18.00 på Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6), sal 404.

När man studerar borgerskap i militärstäder måste man hela tiden hålla i minnet arméns direkta och indirekta påverkan. Arméns underhållsbehov hade en direkt påverkan på Helsingfors borgerskap och dess struktur under 1700-talet. Det lokala borgerskapet vägrade att aktivt omforma sig för att uppfylla arméns underhållsbehov, men i praktiken gjorde man det ändå passivt. Många fenomen bland 1700-talets helsingforsiska borgerskap – så som köpmannakårens oförändrade storlek trots att stadens totala invånartal sexfaldigades, det lägre borgerskapets tillväxt och blomstring till skillnad från den riksomfattande trenden, eller de exceptionellt komplicerade lokalpolitiska konflikterna – kan endast förstås om man granskar Helsingfors i sin kontext, som ett exempel på den tidigmoderna europeiska militärstaden.

Juha-Matti Granqvist disputerade med avhandlingen

Helsingin porvaristo Viaporin rakennuskaudella (1748-1808). Sosiaalihistoriallinen perustutkimus inom läroämnet Finlands- och Nordens historia vid Helsingfors universitet år 2016. Han är för närvarande forskare vid Helsingfors universitet.

VÄLKOMNA!

10.1.2019

1.2.2019 Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris till professor emeritus Nils Erik Villstrand

Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris Historikern inför syntesen   Historiska »