4.12.2018 Föredragsafton: Helsingfors-Sveaborg – en militärstad från 1700-talet i kontext

29.10.2018

Historiska föreningen inbjuder till en föredragsafton med FD Juha-Matti Granqvist tisdagen 4 december 2018 kl. 18.00 på Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6), sal 404.

När man studerar borgerskap i militärstäder måste man hela tiden hålla i minnet arméns direkta och indirekta påverkan. Arméns underhållsbehov hade en direkt påverkan på Helsingfors borgerskap och dess struktur under 1700-talet. Det lokala borgerskapet vägrade att aktivt omforma sig för att uppfylla arméns underhållsbehov, men i praktiken gjorde man det ändå passivt. Många fenomen bland 1700-talets helsingforsiska borgerskap – så som köpmannakårens oförändrade storlek trots att stadens totala invånartal sexfaldigades, det lägre borgerskapets tillväxt och blomstring till skillnad från den riksomfattande trenden, eller de exceptionellt komplicerade lokalpolitiska konflikterna – kan endast förstås om man granskar Helsingfors i sin kontext, som ett exempel på den tidigmoderna europeiska militärstaden.

Juha-Matti Granqvist disputerade med avhandlingen

Helsingin porvaristo Viaporin rakennuskaudella (1748-1808). Sosiaalihistoriallinen perustutkimus inom läroämnet Finlands- och Nordens historia vid Helsingfors universitet år 2016. Han är för närvarande forskare vid Helsingfors universitet.

VÄLKOMNA!

20.2.2020

Gunnar Mickwitz-fond emottar en donation om 10 000 euro av Birger Mickwitz

Med anledning av att det den 18 februari innevarande år har förflutit »