28.11.2018 Höstmöte och föredragsafton: Demokratins drivkrafter: Kontext och särdrag i Finlands och Sveriges demokratier 1890–2020 med Henrik Meinander och Ainur Elmgren

29.10.2018

Historiska föreningen sammanträder till stadgeenligt höstmöte onsdagen 28 november 2018 kl. 17.15 på Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6), sal 404.

Under höstmötet behandlas följande ärenden:

• Verksamhetsplan för 2019
  • Budget för 2019 samt fastställande av årsavgifterna
  • Val av styrelsens ordförande för 2019
  • Val av styrelseledamöter för perioden 1.1.2019–31.12.2020. I tur att avgå: Nina Johansson, Magdalena af Hällström och Kasper Kepsu.
  • Val av ledamöter till redaktionsrådet för Historisk Tidskrift för Finland för perioden 1.1.2019–31.12.2021. I tur att avgå: Holger Weiss, John Strömberg, Henrika Tandefelt och Johanna Wassholm.
  • Val av kommitté för Gunnar Mickwitz pris år 2019
  • Val av kommitté för Gösta Mickwitz pris år 2019
  • Val av revisorer samt suppleanter för dessa

Efter mötet ca kl. 18.00 följer en föredragsafton kring nordisk demokrati och samhällsutveckling:

Finlands och Sveriges demokratier är internationellt sett stabila politiska system. Men denna stabilitet har varken uppkommit av sig själv eller har ett garanterat fortbestånd. Forskningsprojektet Demokratins drivkrafter samlar forskare från Finland och Sverige för att diskutera de båda ländernas samhällsutveckling under åren 1890–2020 i ett jämförande perspektiv.

Professor Henrik Meinander: Demokratins drivkrafter: Tankar om ett avslutat forskningsprogram och dess samhällsrelevans

FD Ainur Elmgren: Det förträffliga, förfallande, förlorade lyckolandet. Om den nordiska välfärdsstatens föreställda temporaliteter som utopi, dystopi och retrotopi

Efter programmet följer samkväm till självkostnadspris.

Välkomna!

20.2.2020

Gunnar Mickwitz-fond emottar en donation om 10 000 euro av Birger Mickwitz

Med anledning av att det den 18 februari innevarande år har förflutit »