26.9.2018 Föredragsafton: Helena Westermarck som konstnär och intellektuell

6.9.2018

Historiska föreningen inbjuder till en föredragsafton med FD Julia Dahlberg onsdagen 26 september 2018 kl. 18.00 på Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6), sal 104.

”Jag bryr mig inte om att vara en väluppfostrad ung dam”

Helena Westermarck som konstnär och intellektuell

I november 1879 inledde Helena Westermarck (1857–1938) sina konststudier i Paris. Trots att hon senare skapade sig en mångsidig bana som bildkonstnär, författare, kvinnosakskämpe, medborgaraktivist och redaktör fortsatte hon ändå livet igenom att uppfatta sig själv som konstnär. I sina romaner, noveller och andra texter dryftade Westermarck ofta frågor som gällde konstens betydelse och konstnärens roll i samhället. Genom dessa texter och andra källor kan man därför studera vilka personliga egenskaper, praktiska färdigheter och moraliska kvaliteter som Westermarck förknippade med en konstnär och hur hon själv gick till väga för att iscensätta sig som konstnär inför en omgivning som inte var van vid att se en kvinna i den här rollen. I sitt föredrag berättar Julia Dahlberg om Westermarcks väg ut i offentligheten och om ett konstnärsjag som med tiden omformades till en offentlig intellektuell.

Julia Dahlberg disputerade med avhandlingen Konstnär, kvinna, medborgare. Helena Westermarck och den finska bildningskulturen i det moderna genombrottets tid 1880–1910 vid den svenska lärostolen i historia vid Helsingfors universitet i mars 2018.

VÄLKOMNA!

10.1.2019

1.2.2019 Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris till professor emeritus Nils Erik Villstrand

Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris Historikern inför syntesen   Historiska »