21.9.2017 Föredragsafton: ”Durchgangslager Hangö” – ett tyskt transitoläger i Hangö 1942–1944

13.9.2017

Historiska föreningen inbjuder till föredragsafton med konfliktarkeologen Jan Fast torsdagen 21.9.2017 kl. 18.00 i Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6), sal 312. Jan Fast är arkeolog och doktorand vid Helsingfors universitet. I sitt föredrag berättar han om det tyska transitolägret på Tulludden i Hangö.

Lägret på Tulludden i Hangö var i bruk under åren 1942–1944. Som mest omfattade lägret mer än hundra byggnader och medan det var i bruk har hundratusentals tyska soldater passerat lägret på sin väg till och från Lappland. Även om stora delar av lägret kommit att förstöras då Hangö hamn utvidgades, återstår i dag ännu en handfull av lägrets byggnader och marklagret innehåller ett rikligt bestånd av föremål som de tyska soldaterna lämnat efter sig. Lägrets arkeologiska lämningar har visat sig betydande ur ett europeiskt perspektiv och ger en unik insikt i lägrets vardag mellan hemort och frontlinjerna i norr.

Jan Fast som tidigare har arbetat vid bland annat Finlands Vetenskapscentrum Heureka har lett arkeologiska utgrävningar i Finland i över 30-års tid.  Fast deltar för närvarande i projektet Poetisk arkeologi/Deutsches Lager, i vilket han samarbetar med forskare och konstnärer från Konstuniversitetet. Förutom de arkeologiska utgrävningarna av lägret i Hangö, genererar projektet även en visuell tolkning av lägrets historia och dess materiella lämningar.

Efter föredragen följer samkväm till självkostnadspris.

VÄLKOMMEN!

20.2.2020

Gunnar Mickwitz-fond emottar en donation om 10 000 euro av Birger Mickwitz

Med anledning av att det den 18 februari innevarande år har förflutit »