20.3.2017 Utställningsbesök Ett brustet liv – Esbo i inbördeskriget

12.3.2018

Historiska föreningen inbjuder sina medlemmar till ett besök på utställningen Ett brustet liv – Esbo i inbördeskriget på Esbo stadsmuseum tisdagen 20 mars 2018 kl. 16.30. Esbo stadsmuseum finns i utställningscentret WeeGee (Flitarvägen 5) och nås bäst med metro till Hagalund. Vi träffas vid biljettkassan i entrén.

Esbo stadsmuseums utställning ”Ett brustet liv” för betraktaren tillbaka till de händelser som ägde rum i Esbo för hundra år sedan och handlar om esbobornas öden under inbördeskriget. Hatretorik och klyftor i samhället är fenomen som vi diskuterar i dag, men de existerade redan för hundra år sedan. Hur kände man i Esbo av den politiska turbulensen före inbördeskriget? Vad hände i Esbo under kriget? Hur gick livet vidare efter kriget? Utställningen lyfter fram samtida berättelser och historier som belyser det man genomlevt både på den röda och på den vita sidan.

Historiska föreningen bjuder sina medlemmar på guidningen under besöket. Entréavgiften till museet kostar 12 euro per person och betalas av deltagarna på platsen. De deltagare som har ett museikort erhåller gratis inträde med kortet. Med på visningen ryms högst 25 personer i anmälningsordning.

Anmälningar via elektronisk blankett eller till sekreterare Nina Johansson, nina.johansson(at)helsinki.fi eller tfn 040 720 6460 senast 19.3.

Varmt välkomna!

20.2.2020

Gunnar Mickwitz-fond emottar en donation om 10 000 euro av Birger Mickwitz

Med anledning av att det den 18 februari innevarande år har förflutit »