14.12.2017 Utställningsbesök: Bröderna von Wright på Ateneum

29.11.2017

Historiska föreningen inbjuder sina medlemmar till ett besök på konstmuseet Ateneum och utställningen om bröderna Magnus, Wilhelm och Ferdinand von Wright, torsdagen 14 december 2017 kl. 17.00–18.00.

Konstnärsbröderna Magnus, Wilhelm och Ferdinand von Wright är mest kända för sin fågel- och landskapsmotiv men också för sina illustrationer i vetenskapliga verk och stilleben. Ateneums storutställning omfattar drygt 300 arbeten av de tre bröderna utförda i både olja, vattenfärg och grafik samt skisser och teckningar. I utställningen som lyfter fram brödernas konstnärliga, kulturella och konsthistoriska betydelse förevisas även Magnus von Wrights uppstoppade fåglar ur Naturhistoriska museets samlingar.

Historiska föreningen bjuder sina medlemmar på guidningen i museet. Deltagarna betalar själva sin entréavgift vid museets kassa. Deltagarantalet är begränsat till 25 personer i anmälningsordning. Anmälningen är bindande. Anmälningar via ANMÄLNINGSBLANKETT, eller till sekreterare Nina Johansson, nina.johansson@helsinki.fi eller tfn 040 720 6460.

20.2.2020

Gunnar Mickwitz-fond emottar en donation om 10 000 euro av Birger Mickwitz

Med anledning av att det den 18 februari innevarande år har förflutit »

21.1.2020