12.10.2018 Utställningsbesök: Amos Rex

6.9.2018

Historiska föreningen besöker konstmuseet Amos Rex (Mannerheimvägen 22–24)  fredagen 12 oktober 2018 kl. 17.00. Vi träffas kl 16.45 utanför Amos Rex, vid Glaspalatset (ingången från Mannerheimvägen) och går in tillsammans.

Det nya konstmuseet Amos Rex i och under Glaspalatset visar nydanande, ofta tekniskt experimenterande samtidskonst, 1900-talets modernism samt utställningar som presenterar forna kulturer. Förutom växlande utställningar finns här en permanent utställning som presenterar Sigurd Frosterus postimpressionistiska konstsamling.

Historiska föreningen bjuder sina medlemmar på guidningen under besöket. Entréavgiften till museet kostar 18 euro per person (12 € för pensionärer och 5 € för studerande) och betalas av deltagarna på platsen. De deltagare som har ett museikort erhåller gratis inträde med kortet. Med på visningen ryms högst 25 personer i anmälningsordning. Anmälningar via elektronisk blankett eller till sekreterare Nina Johansson, nina.johansson(at)helsinki.fi eller tfn 040 720 6460 senast den 11.10.2018.

Varmt välkomna!

10.1.2019

1.2.2019 Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris till professor emeritus Nils Erik Villstrand

Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris Historikern inför syntesen   Historiska »