10.5.2017 Utställningsbesök: Mannerheim jubilerar

18.4.2017

Innevarande år har det gått 150 år sedan marskalken av Finland, friherre Carl Gustaf Mannerheims födelse. Med anledning av jubileumsåret inbjuder Historiska föreningen sina medlemmar till ett besök på Mannerheim-museet, onsdagen 10 maj 2017 kl. 17.30–19.00. Museet ligger i Brunnsparken (Kalliolinnavägen 14) och nås med spårvagnslinje 2 och 3.

Mannerheim bodde i villan i Brunnsparken 1924–1951. Sedan 1951 är villan ett museum som presenterar Mannerheims liv och Finlands historia. Hemmet är bevarat i ursprungligt skick, frånsett några rum som har byggts om till utställningslokaler. Historiska föreningen bjuder sina medlemmar på en guidning i den nya utställningen Entourages. Gustaf Mannerheims liv och nätverk 1867–1951 samt en blick bakom jubileumskulisserna tillsammans med museets kurator FD Kristina Ranki.

Besöket kostar 12 euro/person och kräver förhandsanmälning. Deltagarantalet är begränsat till 30 personer i anmälningsordning. Anmälningen är bindande och sker via elektronisk blankett, eller till sekreterare Nina Johansson, nina.johansson@helsinki.fi eller tfn 040 720 6460.

Deltagaravgiften betalas till Historiska föreningens konto (FI1640551140001011) senast fredag 5.5. Vid avbokningar efter detta datum återbetalas deltagaravgiften inte.

Varmt välkomna!

20.2.2020

Gunnar Mickwitz-fond emottar en donation om 10 000 euro av Birger Mickwitz

Med anledning av att det den 18 februari innevarande år har förflutit »