1.2.2019 Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris till professor emeritus Nils Erik Villstrand

10.1.2019

Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris

Historikern inför syntesen

Historiska föreningen uppmärksammar utdelningen av det nionde Gösta Mickwitz-priset, fredagen 1 februari 2019, kl. 13.00–17.00 i Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6, sal 104, Helsingfors) med ett eftermiddagsseminarium. Priset, som utdelas ur Bröderna Gunnar och Gösta Mickwitz-fond, tillfaller en person eller organisation som på ett bemärkt sätt bidragit till att upprätthålla ett levande intresse för historia och historieforskning.

Det nionde Gösta Mickwitz-priset tillfaller professor emeritus Nils Erik Villstrand för hans livsgärning som forskare och akademisk lärare samt för hans författarskap kring Finlands och Sveriges gemensamma historia. PRESSMEDDELANDE Pristagarens arbete uppmärksammas med ett eftermiddagsseminarium kring syntesen som genre inom historieforskning och facklitteratur om historia. Hur påverkar stora, vittomfattande översiktsverk historiesynen i samhället och vilket förhållande sådana verk har till den övriga historieforskningen? På vilket sätt formar synteser som ofta har en nationell eller till och med global spännvidd de (ofta äldre) forskare som skriver dem, och de (ofta yngre) forskare som på olika sätt tar avstamp i den tolkning som översikter och synteser tillhandahåller. Vilken typ av synteser har producerats hittills och vilken typ av uppgifter kan syntesen fylla i framtiden både på nationell och på global nivå?

Seminariet är gratis och kräver ingen förhandsanmälan.

PROGRAM

3.3.2019

25.4.2019 Föredragsafton: Den finlandssvenska arbetarrörelsen i klass och genusperspektiv

Historiska föreningen inbjuder till en föredragsafton om den finlandssvenska arbetarrörelsen och dess »