1.2.2019 Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris till professor emeritus Nils Erik Villstrand

10.1.2019

Seminarium och utdelning av Gösta Mickwitz pris

Historikern inför syntesen

Historiska föreningen uppmärksammar utdelningen av det nionde Gösta Mickwitz-priset, fredagen 1 februari 2019, kl. 13.00–17.00 i Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6, sal 104, Helsingfors) med ett eftermiddagsseminarium. Priset, som utdelas ur Bröderna Gunnar och Gösta Mickwitz-fond, tillfaller en person eller organisation som på ett bemärkt sätt bidragit till att upprätthålla ett levande intresse för historia och historieforskning.

Det nionde Gösta Mickwitz-priset tillfaller professor emeritus Nils Erik Villstrand för hans livsgärning som forskare och akademisk lärare samt för hans författarskap kring Finlands och Sveriges gemensamma historia. PRESSMEDDELANDE Pristagarens arbete uppmärksammas med ett eftermiddagsseminarium kring syntesen som genre inom historieforskning och facklitteratur om historia. Hur påverkar stora, vittomfattande översiktsverk historiesynen i samhället och vilket förhållande sådana verk har till den övriga historieforskningen? På vilket sätt formar synteser som ofta har en nationell eller till och med global spännvidd de (ofta äldre) forskare som skriver dem, och de (ofta yngre) forskare som på olika sätt tar avstamp i den tolkning som översikter och synteser tillhandahåller. Vilken typ av synteser har producerats hittills och vilken typ av uppgifter kan syntesen fylla i framtiden både på nationell och på global nivå?

Seminariet är gratis och kräver ingen förhandsanmälan.

PROGRAM

27.10.2019

20.11.2019 Höstmöte och föredragsafton med Marko Lamberg: ”Malin Matsdotters liv – från en österbottnisk allmogekvinna till en levande bränd häxa”

Historiska föreningen sammanträder till stadgeenligt höstmöte onsdagen 20 november 2019 kl. 17.15 »

27.10.2019

29.10.2019 Programafton: Nytt på forskningsfronten!

Vill du veta mer om vilken forskning som för tillfället pågår inom »

12.10.2019

15.10.2019 Utställningsbesök: Caj Bremer: Finsk vardag på Finlands fotografiska museum

Historiska föreningen bjuder sina medlemmar till ett besök med guidning på Finlands »